Nog Vlamingen / Nederlanders hier?

Wat denken jullie van Yii vergeleken met PRADO?

Hiero! Ik kom niet bij Prado vandaan, maar Qcodo. Ook een goed framework waar zeker over nagedacht is, maar het ontwikkeld niet zo snel. toen ik Yii tegen kwam was ik onder de indruk omdat er gefocust wordt op snelheid.

ik heb het internet inmiddels aardig afgezocht naar php frameworks en ben enkele interessante en veelbelovende tegengekomen zoals 'php for applications oftewel p4a, Akelos (ruby on rails port naar php) en natuurlijk Yii.

Yii heeft in mijn ogen toch een aantal grote pluspunten:

  • licht en snel (vergelijk bijv. met Zend Framework)

  • JQuery als onderliggende ajax/dhtml library

  • Documentatie (is nu in de beta fase al vrij compleet)

  • gebasseerd uit 'best practice' concepten uit andere frameworks (Prado, Ruby etc.)

  • de API lijkt vrij compleet te zijn

Mee eens.

Ik gebruik zelf veel CI, maar ben onder de indruk van Yii! Zoals altijd moet je bij het begin beginnen, en heeft Yii een indrukwekkende toolset, maar het voelt al snel logisch en vertrouwd.

Ik ben zeer onder de indruk van Yii. Zozeer zelfs dat ik hem meteen in gebruik ga nemen bij mijn eerst volgende project.

Ben ook erg onder de indruk. Nog wel even wennen aan een aantal concepten en zal ook zeker het een en ander aanpassen maar het heeft veel potentie.

Hier nog een ;)

Weet iemand toevallig ergens een lijst te staan met alle standaard controls die in Yii zitten?

Ook ik ben zeer onder de indruk van Yii, en ben reeds van start gegaan met mijn eerste project. Zelf heb ik een aantal prototypes applicaties ontwikkeld in Symfony, maar Symfony is vrij 'zwaar' in vergelijking met Yii. Wat ik wel goed vind opgezet binnen Symfony is de console commands, maar deze zijn in Yii net zo goed.

Groet, Sacha

Ik ben zelf begonnen met Zend Framework maar heb die al snel aan de kant geschoven om Yii te gebruiken… Veel eenvoudiger om mee te beginnen en minstens even krachtig.

pieter

Aanwezig !

Misschien kunnen we beginnen met het vertalen van Yii naar het Nederlands. Volgende week heb ik wat meer tijd en kan ik een beginnetje maken. Als er meer mensen interesse hebben kunnen we een thread openen voor discussie hierover.

Quote

Misschien kunnen we beginnen met het vertalen van Yii naar het Nederlands. Volgende week heb ik wat meer tijd en kan ik een beginnetje maken. Als er meer mensen interesse hebben kunnen we een thread openen voor discussie hierover.

Ik wil gerust een handje toesteken.

pieter

Nog een Nederlander – uit Utrecht-- hiero.

Dit is het eerste framework voor mij (jQuery niet meegeteld), dus kan echt bij helemaal bij begin beginnen. En waarom dan niet met YII?

Zelf zocht ik een lean&mean framework voor een project, en kreeg sterk de indruk dat frameworks als Zend, Cake, Codeigniter toch iets te uitgebreid / zwaar zijn.

De documentatie vind ik zeer prettig, en na een paar uurtjes lezen/doen heb ik als framework-beginner mijn eerste app af! En dat op een XAMPP localhost die draait op mijn Vista laptop (aarghh… snel iets anders op installeren).

Meehelpen met vertalingen vind ik nog iets te vroeg omdat ik nog wat dieper in YII moet duiken om alles wat vertaald moet worden ook inhoudelijk goed te begrijpen. Maar wellicht over een paar weekjes.

Welkom, als je vragen hebt, stel ze gerust. Er zijn behoorlijk wat dingen die niet gedocumenteerd zijn maar wel uiterst handig.

Met de vertaling ben ik al begonnen :)

Hey mensen!

Hier een inwoner van Den Haag. Ik heb diverse frameworks geprobeerd, maar ben eigenlijk nooit echt ver met een project gekomen. Mijn favoriet was Akelos, wat op zich prachtig is gemaakt, maar door een matige documentatie, kleine community en weinig activiteit in de ontwikkeling ervan zocht ik naar andere frameworks.

Ik heb gekeken naar Prado, CakePHP, CI, Rails (Ja echt, maar al snel afgeknapt op de hostingprijzen), en Akelos. Akelos leek fantastisch, maar is zwaar, kent geen lazy loading, en is door al zijn features, waaronder PHP4-compatibiliteit, een stuk ingewikkelder.

En toen vond ik Yii. Snel (sneller dan alle anderen!), extreem makkelijk te leren, fijne CLI tools erbij, mooie CRUD/standaard interface, absoluut fantastisch gedocumenteerd, i18n en l10n, RBAC ingebakken … Ik werd er op slag verliefd op. :)

Zo erg zelfs, dat ik op de tweede dag dat ik het gebruikte besloten heb de tot nu toe nog missende screencast te gaan maken. (Ja, hij komt er! Na 't weekend is ie klaar!) De snelheid waarmee ik dat gedaan krijg, vergeleken met de relatief weinige ervaring die ik heb met MVC, PHP5 OOP(!!!) is absoluut waanzinnig.

YiiHaw!

Yii is nu ook in het platte Drenthe aangekomen… en ja… ook op slag verliefd. Ik ben echt een perfectionist, anders haak ik af… maar Yii is wat dat betreft een stukje software van hoog niveau.

Hoewel het nog ontbreekt aan een hoop ‘examples’ denk ik dat dit wel een standaard gaat worden voor mijn projecten. ;D

ikke ok van de partij :)

ik ben ook bij Yii terrecht gekomen na Kohana (die wel goed werkt maar niet echt snel is in programeer werk), Cake, Zend, en vele andere cms/cmf zoals O.A. Drupal, maar geen van al doet aan mijn vereisten.

Ik denk wel dat ik jQuery eruit ga smijten en een lib ga gebruiken van een goede vriend omdat die 10 keer lichter en sneller is en niets aan de orginele DOM veranderd.

Maar dat word dan eerder een helper waar je vanuit php al heel de boel kan aansturen,

Nog een nederlander hier :) Mijn flow van framework naar framework is

Zend > Code Igniter > Yii

Present!

Een jaartje of 6 geleden als Informatica student begonnen met procedureel PHP programmeren. Directe output, directe mysql queries, gewoon lekker plat. Na wat jaartjes aankloten met CMS-en vorig jaar een poging gedaan om object-oriented te gaan met Symfony. Niet gelukt. Slechte (e.g. ontbrekende) documentatie, starter-onvriendelijke gemeenschap en dat Doctrine kreeg ik ook niet echt onder de knie…

Yii werkt heerlijk. Lekker simpel product waarmee je zonder gedoe kunt doen wat je wil. Daarbij komt een prima gemeenschap, forum werkt handig en alles is redelijk tot goed gedocumenteerd!